Κατά 25% περίπου μειώνει ο ΔΕΣΦΑ το μέσο κόστος πρόσβασης στοΕθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ),
σε μία εξέλιξη που παρέχει στους προμηθευτές και εμπόρους φυσικού
αερίου την δυνατότητα να δρομολογήσουν ευνοϊκότερες χρεώσεις για τους
καταναλωτές.
Το κόστος μεταφοράς και χρήσης της εγκατάστασης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ), δηλαδή το κόστος πρόσβασης, στο ΕΣΦΑ, αντιστοιχεί σε ποσοστό 9% της μέσης τιμής εισαγωγής φυσικού αερίου στη χώρα μας, ωστόσο, όπως επισημαίνεται σε σχετική ανακοίνωση, εκτιμάται ότι η ανωτέρω μείωση θα δημιουργήσει συνθήκες για ελάφρυνση του ενεργειακού κόστους των ελληνικών επιχειρήσεων που χρησιμοποιούν φυσικό αέριο, γεγονός ιδιαίτερης σημασίας στο σημερινό περιβάλλον οικονομικής ύφεσης.
Τα νέα μειωμένα τιμολόγια πρόσβασης στο ΕΣΦΑ εφαρμόζονται από την 1η Φεβρουαρίου 2013, σύμφωνα με τον νέο Κανονισμό Τιμολόγησης των υπηρεσιών του ΔΕΣΦΑ, που έχει εγκριθεί από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και, μεταξύ άλλων, προβλέπει:
- διακριτές χρεώσεις ανά Σημείο Εισόδου ή Εξόδου του ΕΣΦΑ, υπολογιζόμενες με βάση την αξία των παγίων του ΕΣΦΑ, που χρησιμοποιούνται για την παροχή των σχετικών υπηρεσιών και του αντίστοιχου λειτουργικού κόστους,
- διαφοροποίηση των χρεώσεων υπηρεσιών μεταφοράς και χρήσης Εγκατάστασης ΥΦΑ που παρέχονται σε μακροχρόνια (διάρκειας μεγαλύτερης ενός έτους) ή βραχυχρόνια (διάρκειας μικρότερης ενός έτους) βάση και
- μειωμένες χρεώσεις υπηρεσιών που παρέχονται σε διακοπτόμενη βάση κατά ποσοστό ανάλογο της πιθανότητας διακοπής αυτών.
Τα νέα τιμολόγια πρόσβασης στο ΕΣΦΑ, εξασφαλίζουν την αποφυγή διασταυρούμενων επιδοτήσεων και την ισότιμη μεταχείριση μεταξύ των χρηστών, παρέχουν κίνητρα για την πραγματοποίηση επενδύσεων και ακολουθούν τα πρότυπα τιμολόγησης σχετικών υπηρεσιών που εφαρμόζει η πλειοψηφία των ευρωπαίων διαχειριστών συστημάτων μεταφοράς φυσικού αερίου (entry – exit).
Ο νέος Κανονισμός Τιμολόγησης και οι σημαντικές μειώσεις που αυτός επιφέρει, κατέστη εφικτός μετά την ορθολογική διαχείριση του λειτουργικού κόστους του ΔΕΣΦΑ καθώς και την εφαρμογή σύγχρονων μοντέλων διοίκησης της εταιρείας, που εξασφάλισαν αυξημένη κερδοφορία στη διάρκεια της τελευταίας τριετίας (88,7 εκατ. ευρώ το 2012, έναντι 22,5 εκατ. ευρώ το 2009).
Η κερδοφορία αυτή, παρά την επιβαλλόμενη μείωση της, εγγυάται αφενός μεν την απρόσκοπτη εκτέλεση του επενδυτικού προγράμματος του ΔΕΣΦΑ αφετέρου δε την ασφαλή και επικερδή τοποθέτηση ιδιωτικών κεφαλαίων στον ΔΕΣΦΑ, στο πλαίσιο της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης της κυβέρνησης, που είναι σε εξέλιξη.
Επιπλέον, με την δυναμική του παρουσία στην Ελλάδα και τις συνεχείς επενδύσεις που πραγματοποιεί, μεταφράζοντας την κερδοφορία σε έργα ανάπτυξης και υποδομής (αύξηση του αποθηκευτικού χώρου ΥΦΑ στη Ρεβυθούσα, η λειτουργία συμπιεστή στη Ν. Μεσημβρία Θεσσαλονίκης), ο ΔΕΣΦΑ συμβάλλει στην αναβάθμιση του ρόλου της χώρας, ως ενεργειακής πύλης της ευρύτερης περιοχής των Βαλκανίων αλλά και της Ευρώπης.
Παράλληλα, η επέκταση των υποδομών του ΕΣΦΑ εντός της ελληνικής επικράτειας ενισχύει την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας και δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας στις περιοχές της χώρας όπου τα έργα αυτά πραγματοποιούνται, προσφέροντας ουσιαστική ανάπτυξη σε μία αναμφισβήτητα δύσκολη οικονομικά περίοδο.
Το κόστος μεταφοράς και χρήσης της εγκατάστασης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ), δηλαδή το κόστος πρόσβασης, στο ΕΣΦΑ, αντιστοιχεί σε ποσοστό 9% της μέσης τιμής εισαγωγής φυσικού αερίου στη χώρα μας, ωστόσο, όπως επισημαίνεται σε σχετική ανακοίνωση, εκτιμάται ότι η ανωτέρω μείωση θα δημιουργήσει συνθήκες για ελάφρυνση του ενεργειακού κόστους των ελληνικών επιχειρήσεων που χρησιμοποιούν φυσικό αέριο, γεγονός ιδιαίτερης σημασίας στο σημερινό περιβάλλον οικονομικής ύφεσης.
Τα νέα μειωμένα τιμολόγια πρόσβασης στο ΕΣΦΑ εφαρμόζονται από την 1η Φεβρουαρίου 2013, σύμφωνα με τον νέο Κανονισμό Τιμολόγησης των υπηρεσιών του ΔΕΣΦΑ, που έχει εγκριθεί από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και, μεταξύ άλλων, προβλέπει:
- διακριτές χρεώσεις ανά Σημείο Εισόδου ή Εξόδου του ΕΣΦΑ, υπολογιζόμενες με βάση την αξία των παγίων του ΕΣΦΑ, που χρησιμοποιούνται για την παροχή των σχετικών υπηρεσιών και του αντίστοιχου λειτουργικού κόστους,
- διαφοροποίηση των χρεώσεων υπηρεσιών μεταφοράς και χρήσης Εγκατάστασης ΥΦΑ που παρέχονται σε μακροχρόνια (διάρκειας μεγαλύτερης ενός έτους) ή βραχυχρόνια (διάρκειας μικρότερης ενός έτους) βάση και
- μειωμένες χρεώσεις υπηρεσιών που παρέχονται σε διακοπτόμενη βάση κατά ποσοστό ανάλογο της πιθανότητας διακοπής αυτών.
Τα νέα τιμολόγια πρόσβασης στο ΕΣΦΑ, εξασφαλίζουν την αποφυγή διασταυρούμενων επιδοτήσεων και την ισότιμη μεταχείριση μεταξύ των χρηστών, παρέχουν κίνητρα για την πραγματοποίηση επενδύσεων και ακολουθούν τα πρότυπα τιμολόγησης σχετικών υπηρεσιών που εφαρμόζει η πλειοψηφία των ευρωπαίων διαχειριστών συστημάτων μεταφοράς φυσικού αερίου (entry – exit).
Ο νέος Κανονισμός Τιμολόγησης και οι σημαντικές μειώσεις που αυτός επιφέρει, κατέστη εφικτός μετά την ορθολογική διαχείριση του λειτουργικού κόστους του ΔΕΣΦΑ καθώς και την εφαρμογή σύγχρονων μοντέλων διοίκησης της εταιρείας, που εξασφάλισαν αυξημένη κερδοφορία στη διάρκεια της τελευταίας τριετίας (88,7 εκατ. ευρώ το 2012, έναντι 22,5 εκατ. ευρώ το 2009).
Η κερδοφορία αυτή, παρά την επιβαλλόμενη μείωση της, εγγυάται αφενός μεν την απρόσκοπτη εκτέλεση του επενδυτικού προγράμματος του ΔΕΣΦΑ αφετέρου δε την ασφαλή και επικερδή τοποθέτηση ιδιωτικών κεφαλαίων στον ΔΕΣΦΑ, στο πλαίσιο της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης της κυβέρνησης, που είναι σε εξέλιξη.
Επιπλέον, με την δυναμική του παρουσία στην Ελλάδα και τις συνεχείς επενδύσεις που πραγματοποιεί, μεταφράζοντας την κερδοφορία σε έργα ανάπτυξης και υποδομής (αύξηση του αποθηκευτικού χώρου ΥΦΑ στη Ρεβυθούσα, η λειτουργία συμπιεστή στη Ν. Μεσημβρία Θεσσαλονίκης), ο ΔΕΣΦΑ συμβάλλει στην αναβάθμιση του ρόλου της χώρας, ως ενεργειακής πύλης της ευρύτερης περιοχής των Βαλκανίων αλλά και της Ευρώπης.
Παράλληλα, η επέκταση των υποδομών του ΕΣΦΑ εντός της ελληνικής επικράτειας ενισχύει την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας και δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας στις περιοχές της χώρας όπου τα έργα αυτά πραγματοποιούνται, προσφέροντας ουσιαστική ανάπτυξη σε μία αναμφισβήτητα δύσκολη οικονομικά περίοδο.