Σοβαρές παρεμβάσεις στους ΟΤΑ σε
περίπτωση που δεν πληρούν προϋποθέσεις υγιούς οικονομικής λειτουργίας,
με υπαγωγή σε καθεστώς επιτήρησης, αναγκαστικές απολύσεις και αύξηση της
φορολογίας μέσω τελών, ΤΑΠ κ.λπ. προβλέπονται στις αρμοδιότητες του
περίφημου «Παρατηρητηρίου Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ», που
δημοσιεύτηκε στο άρθρο 3 ΦΕΚ 228 της 18ης Νοεμβρίου, ως πράξη νομοθετικού περιεχομένου και απότοκο του «Μνημονίου 3» που ψηφίστηκε πρόσφατα από τη Βουλή.
Θα έλεγε κανείς ότι ο όρος «οικονομική
αυτοτέλεια» αποτελεί ειρωνεία, ειδικά αν ρίξει μια ματιά στις αναλυτικές
αρμοδιότητες του «Παρατηρητηρίου», οι οποίες ουσιαστικά δεν διαφέρουν
σε λογική από εκείνες της τρόικας για το ευρύτερο ελληνικό κράτος. Η
«μέγγενη» και οι υποχρεώσεις που καλούνται να εκπληρώνουν ανά τρίμηνο οι
ΟΤΑ, προκειμένου να έχουν το «o.k.» του «Παρατηρητηρίου», αλλάζουν
δραματικά τη λειτουργία τους. Αν, μάλιστα, λάβουμε υπόψη το γεγονός της
δραματικής περικοπής των πόρων από το κράτος, την τεράστια αύξηση των
αρμοδιοτήτων, την… ακροβασία πολλών Δήμων σε τεντωμένο σκοινί και άλλων
που βρίσκονται ήδη στο «κόκκινο», τότε σε μεσοπρόθεσμο στάδιο είναι κάτι
περισσότερο από πιθανή η υπαγωγή των περισσοτέρων εξ αυτών σε καθεστώς
οικονομικής επιτήρησης-εξυγίανσης.
Όσοι δεν κατορθώνουν για δύο
συνεχόμενα τρίμηνα να εμφανίζουν ισοσκελισμένες απολογιστικές εκθέσεις
εκτέλεσης του προϋπολογισμού τους, θα υπάγονται αυτομάτως στο καθεστώς
στενής επιτήρησης, με μέτρα που καθιστούν τους Δήμους πλήρως
εξαρτημένους και καθόλου αυτοδιοίκητους: Μετατάξεις προσωπικού, αναστολή
προσλήψεων, αύξηση τελών, ΤΑΠ και δημοτικών φόρων για περισσότερα
έσοδα, αλλά και αυτόματο περιορισμό των δαπανών αυστηρά για μισθοδοσία
και λοιπές «απολύτως ανελαστικές δαπάνες», όπως αναφέρεται
χαρακτηριστικά.
Για τους επικριτές του «Μνημονίου 3»,
όλα τα παραπάνω οδηγούν σε μαρασμό των Δήμων, σε ιδιωτικοποίηση των
υπηρεσιών του και επιβολή αντιτίμου στους πολίτες για τη συνέχιση της
λειτουργίας τους και κατάργηση του αυτοδιοίκητου. Για εκείνους που
ψάχνουν να βρουν θετικά, το «Παρατηρητήριο» διασφαλίζει την αντιμετώπιση
των φαινομένων διαφθοράς και κακοδιαχείρισης του δημοτικού χρήματος,
που αποτελούσε μόνιμο «βραχνά» για τους Δήμους και την οικονομική τους
υγεία.
Σε κάθε περίπτωση, το τοπίο για τους Δήμους της χώρας δεν θα είναι το ίδιο από δω και στο εξής.
Τι προβλέπει το Άρθρο 3 του ΦΕΚ
Στο άρθρο 3 του ΦΕΚ 228 με τίτλο «Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης» αναφέρονται αναλυτικά τα εξής:
❏ ❏ ❏
«1. Συνιστάται στο Υπουργείο Εσωτερικών
Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ (εφεξής «Παρατηρητήριο»)
με σκοπό τη συνεχή παρακολούθηση σε μηνιαία βάση της εκτέλεσης του
προϋπολογισμού των ΟΤΑ και των νομικών τους προσώπων που εντάσσονται στο
Μητρώο των Φορέων Γενικής Κυβέρνησης.
Στόχος του Παρατηρητηρίου είναι η
επίτευξη ισοσκελισμένων προϋπολογισμών, καθώς και απολογισμών και η
ενίσχυση της οικονομικής αυτοτέλειας των ΟΤΑ σύμφωνα με τις οδηγίες των
Υπουργείων Εσωτερικών και Οικονομικών και με τα οριζόμενα στην ισχύουσα
δημοσιονομική νομοθεσία.
2. Το Παρατηρητήριο συγκροτείται με
Απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών και αποτελείται από έναν Σύμβουλο του
Ελεγκτικού Συνεδρίου ως Πρόεδρο, ο οποίος ορίζεται σύμφωνα με τις
διατάξεις του Κώδικα Δικαστικών Λειτουργών, το Γενικό Διευθυντή
Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Εσωτερικών, τον αρμόδιο Διευθυντή
της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Εσωτερικών,
έναν εκπρόσωπο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας ο οποίος ορίζεται με
απόφαση του Δ.Σ. της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας, προκειμένου για
δήμους, ή έναν εκπρόσωπο της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας, προκειμένου για
περιφέρειες, έναν εμπειρογνώμονα εγνωσμένου κύρους, έναν εκπρόσωπο του
Υπουργείου Οικονομικών και το Γενικό Διευθυντή Θησαυροφυλακίου του
Προϋπολογισμού του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, η σύμφωνη γνώμη του
οποίου απαιτείται για την έκδοση απόφασης από το Παρατηρητήριο.
3. Το Παρατηρητήριο υποστηρίζεται
διοικητικά από τη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου
Εσωτερικών, στην οποία δύναται να αποσπάται ή να μετατάσσεται
εξειδικευμένο προσωπικό πανεπιστημιακής εκπαίδευσης από το Δημόσιο, τους
ΟΤΑ, νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και φορείς του ευρύτερου δημόσιου
τομέα, με κοινή απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών και του κατά περίπτωση
αρμόδιου Υπουργού, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης γενικής ή ειδικής
διάταξης. Ο Γενικός Διευθυντής των Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου
Εσωτερικών επιλαμβάνεται όλων των σχετικών θεμάτων, με προτάσεις και
εισηγήσεις προς το Παρατηρητήριο.
amarysia.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.