Τους δικούς τους λαχανόκηπους θα δημιουργήσουν οι μαθητές σε εννέα
Δημοτικά Σχολεία του Αμαρουσίου στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος
«Παιδειατροφή- EPHE» στο οποίο συμμετέχει πιλοτικά και αποκλειστικά από
την Ελλάδα ο Δήμος Αμαρουσίου μαζί με άλλους έξι από αντίστοιχες
ευρωπαϊκές χώρες.
Στο πλαίσιο του συγκεκριμένου προγράμματος, που ακολουθεί τη «μεθοδολογία EPODE για την Προώθηση της Ισότητας στον Τομέα της Υγείας (EPHE)», η δημιουργία σχολικών λαχανόκηπων ως διαδικασία βιωματικής εκπαίδευσης κρίνεται ως το προσφορότερο μέσο για την κατανόηση από τους μαθητές της αξίας των βοτάνων και λαχανικών και τη βελτίωση των διατροφικών τους συνηθειών.
Στο πρόγραμμα «Παιδειατροφή - EPHE» που θα ολοκληρωθεί σε τρία χρόνια, περιλαμβάνονται βιωματικές εκπαιδευτικές δραστηριότητες που στόχο έχουν την πρόληψη της παιδικής παχυσαρκίας και τη μύηση των μαθητών στην υιοθέτηση υγιεινών διατροφικών συνηθειών μέσα από τη δημιουργία υγιεινών μενού, φυλλαδίων διατροφής, τη συμμετοχή σε ενημερωτικές και βιωματικές διατροφικές εκδηλώσεις κ.α.
Τους εννέα λαχανόκηπους – βοτανόκηπους στο 1ο, 3ο & 11ο, 4ο, 6ο, 8ο, 10ο, 15ο, 16ο Δημοτικό Σχολείο, θα φυτέψουν, θα φροντίσουν οι ίδιοι οι μαθητές και θα δρέψουν τους καρπούς των προσπαθειών τους, διαδικασία μέσα από την οποία τα παιδιά «υιοθετώντας» τα δικά τους ζαρζαβατικά, θα γνωρίσουν στην πράξη τα φυτά και βότανα της ελληνικής γης και θα ενημερωθούν για την αξία της υγιεινής διατροφής.
Επίσης, οι σχολικοί κήποι μπορεί να συμβάλλουν ουσιαστικά στην απόκτηση περιβαλλοντολογικών ανησυχιών από τα παιδιά και επιπρόσθετα να συμβάλλουν στην αναβάθμιση της αισθητικής του περιβάλλοντος χώρου στο εκάστοτε σχολείο.
Στο πλαίσιο του έργου δημιουργούνται μικρά τμήματα γης σε σχολικές αυλές, οι οποίες καλύπτουν τις προδιαγραφές για την ανάπτυξη των φυτών όπου θα καλλιεργούνται κατεξοχήν εποχιακά φυτικά είδη λαχανόκηπων (κρεμμύδια, σκόρδα, σέλινο, μαϊντανός, τομάτες , πιπεριές κ.α.) καθώς, επίσης, αρωματικά είδη όπως δεντρολίβανο, θυμάρι κ.α. Ήδη έχει καταρτιστεί μελέτη για το κόστος της δράσης για το σύνολο των υπό διαμόρφωση σχολικών λαχανόκηπων που περιλαμβάνει την αγορά φυτών, εδαφοβελτιωτικού υλικού, αυτοματοποιημένο αρδευτικό σύστημα.
Βασικοί άξονες της εκπαίδευσης των μαθητών θα είναι:
• Η απόκτηση στοιχειωδών γνώσεων για τη δομή και δημιουργία ενός σχολικού κήπου.
• Η αναγνώριση βασικών ειδών φυτών και η κατάταξή τους σε κατηγορίες όπως λαχανικά, αρωματικά φυτά, οπωροφόρα δέντρα, καλλωπιστικοί θάμνοι κ.α.
• Η παρατήρηση της ανάπτυξης των φυτών.
• Η περιγραφή του τρόπου καλλιέργειας των φυτών του κήπου και τη φροντίδα που χρειάζονται ανάλογα με την εποχή του έτους.
• Βασικές γνώσεις για τις ασθένειες των φυτών που θα καλλιεργήσουν, και καταπολέμησή τους χωρίς τη χρήση φυτοφαρμάκων.
• Γνωριμία των χαρακτηριστικών και πλεονεκτημάτων της βιολογικής καλλιέργειας όπως, επίσης, της συγκαλλιέργειας λαχανικών και αρωματικών φυτών.
• Ευαισθητοποίηση για τον ρόλο των φυτών στις σύγχρονες διατροφικές συνήθειες του ανθρώπου.
• Συζήτηση για τα χαρακτηριστικά και τα πλεονεκτήματα της βιολογικής λίπανσης.
• Συζήτηση για ενδεχόμενη ενεργειακή διαχείριση του κήπου, καθώς επίσης και εκμετάλλευση των προϊόντων τους ως ενεργειακούς πόρους.
• Καταγραφή εκθέσεων και κειμένων με τις εμπειρίες και τις εντυπώσεις των παιδιών από το σχολικό κήπο.
Το φύτευμα προβλέπεται να έχει ολοκληρωθεί έως τις 8 Απριλίου 2014 και η συγκομιδή της σοδειάς προβλέπεται να γίνει από 8 Μαΐου έως 10 Ιουνίου 2014. Η «σοδειά» θα μοιραστεί εντός της κάθε σχολικής κοινότητας.
Στο πλαίσιο του συγκεκριμένου προγράμματος, που ακολουθεί τη «μεθοδολογία EPODE για την Προώθηση της Ισότητας στον Τομέα της Υγείας (EPHE)», η δημιουργία σχολικών λαχανόκηπων ως διαδικασία βιωματικής εκπαίδευσης κρίνεται ως το προσφορότερο μέσο για την κατανόηση από τους μαθητές της αξίας των βοτάνων και λαχανικών και τη βελτίωση των διατροφικών τους συνηθειών.
Στο πρόγραμμα «Παιδειατροφή - EPHE» που θα ολοκληρωθεί σε τρία χρόνια, περιλαμβάνονται βιωματικές εκπαιδευτικές δραστηριότητες που στόχο έχουν την πρόληψη της παιδικής παχυσαρκίας και τη μύηση των μαθητών στην υιοθέτηση υγιεινών διατροφικών συνηθειών μέσα από τη δημιουργία υγιεινών μενού, φυλλαδίων διατροφής, τη συμμετοχή σε ενημερωτικές και βιωματικές διατροφικές εκδηλώσεις κ.α.
Τους εννέα λαχανόκηπους – βοτανόκηπους στο 1ο, 3ο & 11ο, 4ο, 6ο, 8ο, 10ο, 15ο, 16ο Δημοτικό Σχολείο, θα φυτέψουν, θα φροντίσουν οι ίδιοι οι μαθητές και θα δρέψουν τους καρπούς των προσπαθειών τους, διαδικασία μέσα από την οποία τα παιδιά «υιοθετώντας» τα δικά τους ζαρζαβατικά, θα γνωρίσουν στην πράξη τα φυτά και βότανα της ελληνικής γης και θα ενημερωθούν για την αξία της υγιεινής διατροφής.
Επίσης, οι σχολικοί κήποι μπορεί να συμβάλλουν ουσιαστικά στην απόκτηση περιβαλλοντολογικών ανησυχιών από τα παιδιά και επιπρόσθετα να συμβάλλουν στην αναβάθμιση της αισθητικής του περιβάλλοντος χώρου στο εκάστοτε σχολείο.
Στο πλαίσιο του έργου δημιουργούνται μικρά τμήματα γης σε σχολικές αυλές, οι οποίες καλύπτουν τις προδιαγραφές για την ανάπτυξη των φυτών όπου θα καλλιεργούνται κατεξοχήν εποχιακά φυτικά είδη λαχανόκηπων (κρεμμύδια, σκόρδα, σέλινο, μαϊντανός, τομάτες , πιπεριές κ.α.) καθώς, επίσης, αρωματικά είδη όπως δεντρολίβανο, θυμάρι κ.α. Ήδη έχει καταρτιστεί μελέτη για το κόστος της δράσης για το σύνολο των υπό διαμόρφωση σχολικών λαχανόκηπων που περιλαμβάνει την αγορά φυτών, εδαφοβελτιωτικού υλικού, αυτοματοποιημένο αρδευτικό σύστημα.
Βασικοί άξονες της εκπαίδευσης των μαθητών θα είναι:
• Η απόκτηση στοιχειωδών γνώσεων για τη δομή και δημιουργία ενός σχολικού κήπου.
• Η αναγνώριση βασικών ειδών φυτών και η κατάταξή τους σε κατηγορίες όπως λαχανικά, αρωματικά φυτά, οπωροφόρα δέντρα, καλλωπιστικοί θάμνοι κ.α.
• Η παρατήρηση της ανάπτυξης των φυτών.
• Η περιγραφή του τρόπου καλλιέργειας των φυτών του κήπου και τη φροντίδα που χρειάζονται ανάλογα με την εποχή του έτους.
• Βασικές γνώσεις για τις ασθένειες των φυτών που θα καλλιεργήσουν, και καταπολέμησή τους χωρίς τη χρήση φυτοφαρμάκων.
• Γνωριμία των χαρακτηριστικών και πλεονεκτημάτων της βιολογικής καλλιέργειας όπως, επίσης, της συγκαλλιέργειας λαχανικών και αρωματικών φυτών.
• Ευαισθητοποίηση για τον ρόλο των φυτών στις σύγχρονες διατροφικές συνήθειες του ανθρώπου.
• Συζήτηση για τα χαρακτηριστικά και τα πλεονεκτήματα της βιολογικής λίπανσης.
• Συζήτηση για ενδεχόμενη ενεργειακή διαχείριση του κήπου, καθώς επίσης και εκμετάλλευση των προϊόντων τους ως ενεργειακούς πόρους.
• Καταγραφή εκθέσεων και κειμένων με τις εμπειρίες και τις εντυπώσεις των παιδιών από το σχολικό κήπο.
Το φύτευμα προβλέπεται να έχει ολοκληρωθεί έως τις 8 Απριλίου 2014 και η συγκομιδή της σοδειάς προβλέπεται να γίνει από 8 Μαΐου έως 10 Ιουνίου 2014. Η «σοδειά» θα μοιραστεί εντός της κάθε σχολικής κοινότητας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.