Θέμα αλλαγής του εκλογικού νόμου για τις εθνικές εκλογές δεν τίθεται, διαβεβαιώνει ο γραμματέας της Π.Ε. της ΝΔ Α. Παπαμιμίκος, με συνέντευξή του στη Free Sunday και στην Αγγελική Σπανού,
ξεκαθαρίζοντας ότι είναι ειλημμένη απόφαση η αλλαγή του εκλογικού
συστήματος για τις αυτοδιοικητικές εκλογές. Εξηγεί ποιες ακριβώς αλλαγές
θα γίνουν, και μάλιστα με κατηγορηματικό τρόπο, παρόλο που το ΠΑΣΟΚ δεν
έχει συναινέσει.
Περιοδεύοντας σε όλη την Ελλάδα, τι συμπέρασμα έχετε βγάλει; Η βάση της ΝΔ παρακολουθεί από απόσταση, ζητάει αλλαγές, έχει παραιτηθεί; Τι ακριβώς συμβαίνει;
Όπου πήγα, είδα κούραση στην κοινωνία, αλλά και αμφισβήτηση του πολιτικού συστήματος. Από παντού, πάντως, άκουγα την ίδια πρόταση: αλλάξτε δομές, αλλάξτε νοοτροπίες. Τι σημαίνει αυτό; Ότι ο κόσμος όχι μόνο δεν έχει παραιτηθεί αλλά ζητά –θα έλεγα απαιτεί– αλλαγές. Τι κάνουμε; Ακούμε, αλλά και τολμούμε. Μεταρρυθμίζουμε τον πολιτικό μας οργανισμό, παραμερίζοντας χρεοκοπημένες αντιλήψεις και χτίζοντας το μοντέλο που απαιτούν οι καιροί.
Έχετε σχέδιο ανανέωσης της ΝΔ; Ή θα επιμείνετε στον ίδιο τρόπο κομματικής λειτουργίας;
Αλίμονο αν μέναμε σε διαπιστώσεις και δεν προχωρούσαμε στο «διά ταύτα». Μειώσαμε ήδη τις γραμματείες του κόμματος από 23 σε 8 και ταυτόχρονα δώσαμε έμφαση στην παραγωγή χειροπιαστού έργου. Στην τελευταία συνεδρίαση της Πολιτικής μας Επιτροπής συμφωνήσαμε να προχωρήσουμε και μια σειρά αλλαγές στην περιφερειακή οργάνωση. Να ανασυγκροτήσουμε τις οργανώσεις μας στη βάση συγκεκριμένων θεματικών τομέων και να τις συγκροτήσουμε με εκλεγμένους εκπροσώπους κάθε επαγγελματικής ομάδας. Από ανθρώπους, δηλαδή, ικανούς και άξιους, που αφενός διαθέτουν εξειδικευμένη γνώση και αφετέρου είναι καταξιωμένοι στις τοπικές κοινωνίες και τους χώρους δουλειάς τους. Συμφωνήσαμε να μεταρρυθμίσουμε τον πολιτικό μας οργανισμό αλλά και να εντείνουμε τις κοινωνικές δράσεις μας, σε συνεργασία με την Εκκλησία και τα κοινωνικά δίκτυα. Βγαίνουμε στην κοινωνία για να φέρουμε την κοινωνία στη ΝΔ.
Είναι ο ΣΥΡΙΖΑ άκρο;
Στον ΣΥΡΙΖΑ υπάρχουν υγιείς, αλλά και ακραίες φωνές. Ποιο είναι όμως το ζήτημα; Ενώ ουδέποτε αποδοκίμασαν τις ακραίες φωνές, άρχισαν –εδώ και καιρό– να χωρίζουν τη βία σε καλή και κακή. Εμείς καταδικάζουμε τη βία απ’ όπου κι αν προέρχεται, όποιο πρόσχημα κι αν επικαλείται. Δεν μπορεί να χωρίζουμε τη βία σε καλή και κακή, θεμιτή και αθέμιτη, δικαιολογημένη και αδικαιολόγητη. Η θεωρία αυτή τροφοδοτεί τη βία και διχάζει την κοινωνία. Είναι επικίνδυνη.
Είναι ο ΣΥΡΙΖΑ «εκτός συνταγματικού τόξου», όπως έχει πει ο Χρ. Λαζαρίδης;
Ο κ. Λαζαρίδης σε καμία περίπτωση δεν είπε αυτό. Μίλησε ξεκάθαρα και δεν χρειάζεται να τον ερμηνεύουμε διαφορετικά. Κάποια πράγματα είναι αυτονόητα. Σε κάθε περίπτωση, όμως, ο ΣΥΡΙΖΑ πρέπει να ξεκαθαρίσει αν υιοθετεί τις ακραίες φωνές που υπάρχουν στο εσωτερικό του και γιατί τους ανέχεται.
Πώς είναι δυνατόν να πιστεύετε ότι δεν είναι κάτι καλό για τη χώρα μας η υποψηφιότητα Τσίπρα για την προεδρία της Κομισιόν;
Είναι δικαίωμα του κ. Τσίπρα να είναι υποψήφιος όπου θέλει. Εκείνο όμως που έχει σημασία είναι ποιους θέλει να εκπροσωπεί και να εκφράζει. Ρώτησα να μας πει αν είναι αλήθεια πως υποστηρίζεται από κόμματα που τάσσονται εναντίον όχι μόνο του ευρώ αλλά και αυτής ακόμη της Ε.Ε. Πού είναι το κακό; Είναι ψέμα ότι τρεις βουλευτές του Die Linke είχαν κατηγορηθεί για συμμετοχή σε «εξτρεμιστικές οργανώσεις»; Είναι ψέμα ότι η Νεολαία του Komunistická strana ČechaMoravy είχε τεθεί εκτός νόμου λόγω εξτρεμισμού;
Αν η σύγκρουση της κυβέρνησης με την τρόικα δεν οδηγήσει σε έναν εποικοδομητικό συμβιβασμό, ποιο είναι το επόμενο βήμα;
Η Ελλάδα, με αβάσταχτες θυσίες που κάναμε όλοι μας και την αποφασιστικότητα του πρωθυπουργού, ανταποκρίνεται την ώρα αυτή σε όλες τις δεσμεύσεις που ανέλαβε. Έχουν λοιπόν υποχρέωση να ανταποκριθούν και οι εταίροι μας στις δικές τους. Βεβαίως είναι ανάγκη να προχωρήσουμε με μια σειρά μεταρρυθμίσεις, τόσο στις δομές του κράτους και της οικονομίας, όσο και για την αναβάθμιση των θεσμών και του πολιτικού μας συστήματος. Άλλα μέτρα, όμως, δεν αντέχει ούτε η πραγματική οικονομία ούτε η κοινωνία.
Ακόμη και εκλογές σε περίπτωση ρήξης με την τρόικα;
Ποιος πολίτης θέλει σήμερα εκλογές; Ποιος νομίζει ότι η Ελλάδα έχει την ώρα αυτή καιρό για χάσιμο; Ποιος μπορεί να βάλει τρικλοποδιά στη χώρα την ώρα που πάει να σταθεί στα πόδια της και να επανεκκινήσει την οικονομία της; Δεν είναι λοιπόν στις επιλογές μας οι εκλογές, αλλά η εξάντληση της τετραετίας.
Θα αλλάξει τελικά ο εκλογικός νόμος για τις αυτοδιοικητικές εκλογές; Και μαζί για τις εθνικές εκλογές, όπως λέει το ΠΑΣΟΚ;
Ζήτημα αλλαγής του εκλογικού νόμου για τις εθνικές εκλογές δεν τίθεται. Είναι όμως απόφασή μας να προχωρήσουμε στην αλλαγή του εκλογικού νόμου για τις αυτοδιοικητικές εκλογές. Είναι μια πραγματική μεταρρύθμιση, που πρώτος πίστεψε ο ίδιος ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς. Είναι μια μεγάλη τομή, που στόχο έχει να δώσει στους δημότες τη δυνατότητα να αναδεικνύουν τους ικανούς, τους άξιους, τους καταξιωμένους στις τοπικές κοινωνίες. Να μπορούν δηλαδή να επιλέγουν υποψηφίους που κατεβαίνουν με διαφορετικούς συνδυασμούς.
Πώς ακριβώς θα γίνεται αυτό;
Ουσιαστικά, σε κάθε ψηφοδέλτιο θα υπάρχουν δύο ενιαίες λίστες. Μία με τους υποψήφιους δημάρχους και άλλη μία με τους υποψήφιους δημοτικούς συμβούλους σε αλφαβητική σειρά. Κάθε δημότης θα έχει τη δυνατότητα να επιλέξει το δήμαρχο που επιθυμεί, αλλά και όποιους υποψήφιους δημοτικούς συμβούλους θέλει, άσχετα από το συνδυασμό με τον οποίο κατεβαίνουν.
Ποιοι θα εκλέγονται;
Προσωπικά είμαι υπέρ του να εκλέγονται από την πρώτη Κυριακή όσοι δήμαρχοι πιάνουν το 42%. Σε επίπεδο δημοτικών συμβούλων, θα εκλέγονται αυτοί που έχουν τους περισσότερους σταυρούς. Σε αυτό το σημείο, ωστόσο, υπάρχει ο παράγοντας της «κυβερνησιμότητας» του κάθε δήμου, τον οποίο πρέπει να εξετάσουμε προσεκτικά. Δηλαδή το τι θα συμβεί στην περίπτωση που ένας δήμαρχος δεν έχει τον απαιτούμενο αριθμό εκλεγμένων δημοτικών συμβούλων για να διοικήσει αποφασιστικά. Είναι κάτι που μας προβληματίζει, αλλά είμαι σίγουρος πως θα βρεθεί βιώσιμη λύση. Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για μια ουσιαστική μεταρρύθμιση, που ανταποκρίνεται σε αιτήματα των ίδιων των πολιτών και μπορεί να απαλλάξει την τοπική αυτοδιοίκηση από την ποδηγέτηση των κομμάτων. Είναι, τελικά, μια βαθιά δημοκρατική μεταρρύθμιση που ανταποκρίνεται σε αιτήματα των ίδιων των πολιτών και μπορεί να αφήσει πίσω παθογένειες του παρελθόντος. Θέλω να πιστεύω πως θα βρει τη στήριξη όλων των πολιτικών δυνάμεων. Δεν μπορεί να περιοριζόμαστε σε διαπιστώσεις. Έχουμε υποχρέωση να προχωρούμε στο «διά ταύτα» και να μην κρυβόμαστε. Είναι πρόκληση ευθύνης για όλα τα κόμματα.
Ενθαρρύνετε κοινούς υποψηφίους ΝΔ-ΠΑΣΟΚ για δήμους και περιφέρειες;
Θέλουμε, όπως σας είπα, να βγαίνουν μπροστά και να παίρνουν το τιμόνι των δήμων άνθρωποι που δεν διακρίνονται για τις όποιες κομματικές ταμπέλες τους, αλλά για την αξιοσύνη τους, την ικανότητά τους και την καταξίωση που οι ίδιοι κέρδισαν στις τοπικές κοινωνίες και τους χώρους δουλειάς τους. Θέλουμε, με μια κουβέντα, η τοπική αυτοδιοίκηση να υπηρετεί την τοπική κοινωνία και όχι να στραγγαλίζεται από τα κόμματα.
aftodioikisi
Περιοδεύοντας σε όλη την Ελλάδα, τι συμπέρασμα έχετε βγάλει; Η βάση της ΝΔ παρακολουθεί από απόσταση, ζητάει αλλαγές, έχει παραιτηθεί; Τι ακριβώς συμβαίνει;
Όπου πήγα, είδα κούραση στην κοινωνία, αλλά και αμφισβήτηση του πολιτικού συστήματος. Από παντού, πάντως, άκουγα την ίδια πρόταση: αλλάξτε δομές, αλλάξτε νοοτροπίες. Τι σημαίνει αυτό; Ότι ο κόσμος όχι μόνο δεν έχει παραιτηθεί αλλά ζητά –θα έλεγα απαιτεί– αλλαγές. Τι κάνουμε; Ακούμε, αλλά και τολμούμε. Μεταρρυθμίζουμε τον πολιτικό μας οργανισμό, παραμερίζοντας χρεοκοπημένες αντιλήψεις και χτίζοντας το μοντέλο που απαιτούν οι καιροί.
Έχετε σχέδιο ανανέωσης της ΝΔ; Ή θα επιμείνετε στον ίδιο τρόπο κομματικής λειτουργίας;
Αλίμονο αν μέναμε σε διαπιστώσεις και δεν προχωρούσαμε στο «διά ταύτα». Μειώσαμε ήδη τις γραμματείες του κόμματος από 23 σε 8 και ταυτόχρονα δώσαμε έμφαση στην παραγωγή χειροπιαστού έργου. Στην τελευταία συνεδρίαση της Πολιτικής μας Επιτροπής συμφωνήσαμε να προχωρήσουμε και μια σειρά αλλαγές στην περιφερειακή οργάνωση. Να ανασυγκροτήσουμε τις οργανώσεις μας στη βάση συγκεκριμένων θεματικών τομέων και να τις συγκροτήσουμε με εκλεγμένους εκπροσώπους κάθε επαγγελματικής ομάδας. Από ανθρώπους, δηλαδή, ικανούς και άξιους, που αφενός διαθέτουν εξειδικευμένη γνώση και αφετέρου είναι καταξιωμένοι στις τοπικές κοινωνίες και τους χώρους δουλειάς τους. Συμφωνήσαμε να μεταρρυθμίσουμε τον πολιτικό μας οργανισμό αλλά και να εντείνουμε τις κοινωνικές δράσεις μας, σε συνεργασία με την Εκκλησία και τα κοινωνικά δίκτυα. Βγαίνουμε στην κοινωνία για να φέρουμε την κοινωνία στη ΝΔ.
Είναι ο ΣΥΡΙΖΑ άκρο;
Στον ΣΥΡΙΖΑ υπάρχουν υγιείς, αλλά και ακραίες φωνές. Ποιο είναι όμως το ζήτημα; Ενώ ουδέποτε αποδοκίμασαν τις ακραίες φωνές, άρχισαν –εδώ και καιρό– να χωρίζουν τη βία σε καλή και κακή. Εμείς καταδικάζουμε τη βία απ’ όπου κι αν προέρχεται, όποιο πρόσχημα κι αν επικαλείται. Δεν μπορεί να χωρίζουμε τη βία σε καλή και κακή, θεμιτή και αθέμιτη, δικαιολογημένη και αδικαιολόγητη. Η θεωρία αυτή τροφοδοτεί τη βία και διχάζει την κοινωνία. Είναι επικίνδυνη.
Είναι ο ΣΥΡΙΖΑ «εκτός συνταγματικού τόξου», όπως έχει πει ο Χρ. Λαζαρίδης;
Ο κ. Λαζαρίδης σε καμία περίπτωση δεν είπε αυτό. Μίλησε ξεκάθαρα και δεν χρειάζεται να τον ερμηνεύουμε διαφορετικά. Κάποια πράγματα είναι αυτονόητα. Σε κάθε περίπτωση, όμως, ο ΣΥΡΙΖΑ πρέπει να ξεκαθαρίσει αν υιοθετεί τις ακραίες φωνές που υπάρχουν στο εσωτερικό του και γιατί τους ανέχεται.
Πώς είναι δυνατόν να πιστεύετε ότι δεν είναι κάτι καλό για τη χώρα μας η υποψηφιότητα Τσίπρα για την προεδρία της Κομισιόν;
Είναι δικαίωμα του κ. Τσίπρα να είναι υποψήφιος όπου θέλει. Εκείνο όμως που έχει σημασία είναι ποιους θέλει να εκπροσωπεί και να εκφράζει. Ρώτησα να μας πει αν είναι αλήθεια πως υποστηρίζεται από κόμματα που τάσσονται εναντίον όχι μόνο του ευρώ αλλά και αυτής ακόμη της Ε.Ε. Πού είναι το κακό; Είναι ψέμα ότι τρεις βουλευτές του Die Linke είχαν κατηγορηθεί για συμμετοχή σε «εξτρεμιστικές οργανώσεις»; Είναι ψέμα ότι η Νεολαία του Komunistická strana ČechaMoravy είχε τεθεί εκτός νόμου λόγω εξτρεμισμού;
Αν η σύγκρουση της κυβέρνησης με την τρόικα δεν οδηγήσει σε έναν εποικοδομητικό συμβιβασμό, ποιο είναι το επόμενο βήμα;
Η Ελλάδα, με αβάσταχτες θυσίες που κάναμε όλοι μας και την αποφασιστικότητα του πρωθυπουργού, ανταποκρίνεται την ώρα αυτή σε όλες τις δεσμεύσεις που ανέλαβε. Έχουν λοιπόν υποχρέωση να ανταποκριθούν και οι εταίροι μας στις δικές τους. Βεβαίως είναι ανάγκη να προχωρήσουμε με μια σειρά μεταρρυθμίσεις, τόσο στις δομές του κράτους και της οικονομίας, όσο και για την αναβάθμιση των θεσμών και του πολιτικού μας συστήματος. Άλλα μέτρα, όμως, δεν αντέχει ούτε η πραγματική οικονομία ούτε η κοινωνία.
Ακόμη και εκλογές σε περίπτωση ρήξης με την τρόικα;
Ποιος πολίτης θέλει σήμερα εκλογές; Ποιος νομίζει ότι η Ελλάδα έχει την ώρα αυτή καιρό για χάσιμο; Ποιος μπορεί να βάλει τρικλοποδιά στη χώρα την ώρα που πάει να σταθεί στα πόδια της και να επανεκκινήσει την οικονομία της; Δεν είναι λοιπόν στις επιλογές μας οι εκλογές, αλλά η εξάντληση της τετραετίας.
Θα αλλάξει τελικά ο εκλογικός νόμος για τις αυτοδιοικητικές εκλογές; Και μαζί για τις εθνικές εκλογές, όπως λέει το ΠΑΣΟΚ;
Ζήτημα αλλαγής του εκλογικού νόμου για τις εθνικές εκλογές δεν τίθεται. Είναι όμως απόφασή μας να προχωρήσουμε στην αλλαγή του εκλογικού νόμου για τις αυτοδιοικητικές εκλογές. Είναι μια πραγματική μεταρρύθμιση, που πρώτος πίστεψε ο ίδιος ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς. Είναι μια μεγάλη τομή, που στόχο έχει να δώσει στους δημότες τη δυνατότητα να αναδεικνύουν τους ικανούς, τους άξιους, τους καταξιωμένους στις τοπικές κοινωνίες. Να μπορούν δηλαδή να επιλέγουν υποψηφίους που κατεβαίνουν με διαφορετικούς συνδυασμούς.
Πώς ακριβώς θα γίνεται αυτό;
Ουσιαστικά, σε κάθε ψηφοδέλτιο θα υπάρχουν δύο ενιαίες λίστες. Μία με τους υποψήφιους δημάρχους και άλλη μία με τους υποψήφιους δημοτικούς συμβούλους σε αλφαβητική σειρά. Κάθε δημότης θα έχει τη δυνατότητα να επιλέξει το δήμαρχο που επιθυμεί, αλλά και όποιους υποψήφιους δημοτικούς συμβούλους θέλει, άσχετα από το συνδυασμό με τον οποίο κατεβαίνουν.
Ποιοι θα εκλέγονται;
Προσωπικά είμαι υπέρ του να εκλέγονται από την πρώτη Κυριακή όσοι δήμαρχοι πιάνουν το 42%. Σε επίπεδο δημοτικών συμβούλων, θα εκλέγονται αυτοί που έχουν τους περισσότερους σταυρούς. Σε αυτό το σημείο, ωστόσο, υπάρχει ο παράγοντας της «κυβερνησιμότητας» του κάθε δήμου, τον οποίο πρέπει να εξετάσουμε προσεκτικά. Δηλαδή το τι θα συμβεί στην περίπτωση που ένας δήμαρχος δεν έχει τον απαιτούμενο αριθμό εκλεγμένων δημοτικών συμβούλων για να διοικήσει αποφασιστικά. Είναι κάτι που μας προβληματίζει, αλλά είμαι σίγουρος πως θα βρεθεί βιώσιμη λύση. Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για μια ουσιαστική μεταρρύθμιση, που ανταποκρίνεται σε αιτήματα των ίδιων των πολιτών και μπορεί να απαλλάξει την τοπική αυτοδιοίκηση από την ποδηγέτηση των κομμάτων. Είναι, τελικά, μια βαθιά δημοκρατική μεταρρύθμιση που ανταποκρίνεται σε αιτήματα των ίδιων των πολιτών και μπορεί να αφήσει πίσω παθογένειες του παρελθόντος. Θέλω να πιστεύω πως θα βρει τη στήριξη όλων των πολιτικών δυνάμεων. Δεν μπορεί να περιοριζόμαστε σε διαπιστώσεις. Έχουμε υποχρέωση να προχωρούμε στο «διά ταύτα» και να μην κρυβόμαστε. Είναι πρόκληση ευθύνης για όλα τα κόμματα.
Ενθαρρύνετε κοινούς υποψηφίους ΝΔ-ΠΑΣΟΚ για δήμους και περιφέρειες;
Θέλουμε, όπως σας είπα, να βγαίνουν μπροστά και να παίρνουν το τιμόνι των δήμων άνθρωποι που δεν διακρίνονται για τις όποιες κομματικές ταμπέλες τους, αλλά για την αξιοσύνη τους, την ικανότητά τους και την καταξίωση που οι ίδιοι κέρδισαν στις τοπικές κοινωνίες και τους χώρους δουλειάς τους. Θέλουμε, με μια κουβέντα, η τοπική αυτοδιοίκηση να υπηρετεί την τοπική κοινωνία και όχι να στραγγαλίζεται από τα κόμματα.
aftodioikisi
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.