28 Ιανουαρίου 2013

Bike Sharing Scheme στην Αθήνα

Το σύστημα Bike Sharing Scheme (BSS) – «Σύστημα Κοινοχρήστων Ποδηλάτων»

 Πρόκειται για ένα δημόσιο σύστημα βραχυχρόνιας ενοικίασης, που μπορεί να εξυπηρετεί σημειακές μετακινήσεις από ένα σημείο προς ένα άλλο σημείο χωρίς υποχρέωση επιστροφής του ποδηλάτου στην αφετηρία και απευθύνεται σε πολλές και διαφορετικές ομάδες χρηστών και έχει χαρακτηριστικά δικτύου (κόμβοι-σταθμοί και οδικοί σύνδεσμοι).


Το σύστημα Bike Sharing έχει τέτοια απήχηση στο κοινό των συστημάτων κοινοχρήστων ποδηλάτων, ώστε κατά τα τελευταία 7 χρόνια έχουν εγκατασταθεί πάνω από 375 τέτοια συστήματα σε περίπου 33 χώρες στον κόσμο όπως στην Τσεχία, Ιρλανδία, Λετονία, Μονακό, Πολωνία, Ρουμανία, Ελβετία, Ουγγαρία, Αγγλία, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία, Δανία, Ελλάδα, κλπ σχεδόν σε όλες τις Ευρωπαϊκές χώρες. Εκτός Ε.Ε. στην Αυστραλία, Καναδά, Ιαπωνία, Νέα Ζηλανδία, Κορέα, Βραζιλία, Χιλή, Κίνα, Ινδία, Ιράν, Μεξικό, κλπ. Νέα συστήματα εγκαθίστανται σε Κολομβία, Κύπρο, Ισραήλ και Τουρκία, κ.ά. Λόγω της πρόσφατης τάσης διάδοσης του.

Ιστορικά μπορούμε να πούμε ότι σήμερα βρισκόμαστε στην 3η γενιά των συστημάτων κοινοχρήστων ποδηλάτων.

Η πρώτη γενιά ξεκίνησέ τη δεκαετία του ‘60 στο Άμστερνταμ, με τα λευκά κοινόχρηστα ποδήλατα που μπορούσε κανείς να χρησιμοποιεί ελεύθερα και δωρεάν από οποιοδήποτε σημείο σε οποιοδήποτε σημείο χωρίς σταθερές βάσεις κλειδώματος. Σύντομα το σύστημα αυτό κατέρρευσε λόγω βανδαλισμών και κλοπών, ενώ πολλά ποδήλατα κατέληξαν στα κανάλια.

Η δεύτερη γενιά είχε σαν χαρακτηριστικό ότι τα κοινόχρηστα ποδήλατα παραλαμβάνονταν αυτόματα με χρήση βάσεων με κερματοδέκτες ή με τη λογική και χειροκίνητο μηχανισμό.

Η τρίτη γενιά βασίζεται στη χρήση της νεότερης τεχνολογίας ιδίως των smartcards που επιτρέπει την αυτόματη αυτό-εξυπηρέτηση κατά την παραλαβή και την επιστροφή, εισήχθη στο τέλος της δεκαετίας του ’90 στην πόλη Rennes της Γαλλίας και κατοχυρώθηκε με την εγκατάσταση του συστήματος Velib στο Παρίσι το 2007. Τα συστήματα τρίτης γενιάς δοκιμάστηκαν, και από το 2006 μέχρι το 2010 άρχισαν να εγκαθίστανται με ταχείς ρυθμούς σε πολλές πόλεις, με αποτέλεσμα σήμερα να υπάρχουν πάνω από 375 συστήματα με συνολικό στόλο ποδηλάτων κοντά στις 250.000.

Η επόμενη γενιά προσανατολίζεται προς κινητούς σταθμούς, ηλιακούς συλλέκτες ενέργειας, Ηλεκτρικά Υποβοηθούμενα Ποδήλατα, δυναμικά συστήματα πραγματικού χρόνου παρακολούθησης και πληροφόρησης βασισμένα στην τεχνολογία των έξυπνων κινητών τηλεφώνων.
Στην Αθήνα το σύστημα Bike Sharing ετπιμάζεται στο πλαίσιο ενός γενικού Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών για να ενταχθεί σ΄αυτό.

Σχεδιάζεται για να θεωρείται ́ ως ένα συμπληρωματικό στοιχείο του Συστήματος Δημοσίων Μεταφορών (ΣΔΜ), που επιτρέπει στον επιβάτη των μέσων να τα χρησιμοποιεί διαδοχικά.

Αξιοσημείωτο είναι ότι σήμερα το Παρίσι έχει 1.450 σταθμούς διανομής και 25.000 κοινόχρηστα ποδήλατα, το Λονδίνο έχει 400 σταθμούς διανομής και 6.000 κοινόχρηστα ποδήλατα.
Στην Αθήνα σχεδιάζονται 70 τέτοιοι σταθμοί.


 myota.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.