Ποιοτικά και ποσοτικά κριτήρια, καθώς και κριτήρια που θα
λειτουργούν «υπέρ ή κατά των πανεπιστημίων» παρουσίασε για την
ανασυγκρότηση του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας ο υπουργός Παιδείας
Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος κατά τη συνάντηση που είχε με τη Σύνοδο των
Πρυτάνεων.
Οι διοικήσεις των ιδρυμάτων ζήτησαν να υπάρξει κατηγοριοποίηση των ΑΕΙ ως προς τα κριτήρια, ανάλογα με τα γνωστικά αντικείμενα που διδάσκονται σε αυτά, ενώ έθεσαν ως βασική προϋπόθεση για να προχωρήσει το σχέδιο «ΑΘΗΝΑ» τη μείωση του αριθμού των εισακτέων από φέτος. Οπως επισήμαναν, μετά τις συγχωνεύσεις και καταργήσεις όσα τμήματα απομείνουν δεν θα μπορέσουν να αντέξουν, οικονομικά και κτιριακά, περισσότερους φοιτητές. Το αίτημά τους φαίνεται να αποδέχτηκε σε πρώτη φάση ο υπουργός και, παράλληλα, δεσμεύτηκε να συζητήσει με κάθε ίδρυμα ξεχωριστά για να αντιμετωπιστούν τυχόν ιδιαιτερότητες.
Ειδικότερα, ο κ. Αρβανιτόπουλος πρότεινε οι συγχωνεύσεις και οι καταργήσεις τμημάτων να γίνουν με κριτήρια όπως ο ρόλος τους στην ανάπτυξη της τοπικής κοινωνίας, η αναλογία φοιτητών και καθηγητών, η επαγγελματική αποκατάσταση και το κτιριακό. Εθεσε, όμως, και κριτήρια που δεν θα καθορίζουν από μόνα τους αν ένα τμήμα θα κλείσει ή θα συνενωθεί, αλλά θα λειτουργούν «υπέρ ή κατά». Για παράδειγμα, το κατά πόσο ένα τμήμα ή ένα πανεπιστήμιο διαθέτει καλές υποδομές (βιβλιοθήκες, εστίες) και αν στεγάζεται σε ιδιόκτητο ή μισθωμένο κτίριο θα συνυπολογίζεται για το μέλλον του.
Ο υπουργός Παιδείας έβαλε στο τραπέζι του διαλόγου και ακόμα ένα κριτήριο, αυτό της απορρόφησης των πτυχιούχων στην αγορά εργασίας. Για όλα τα γνωστικά αντικείμενα, ειδικά αυτά που απαντώνται και σε ΑΕΙ και σε ΤΕΙ, θα τεθεί το ερώτημα «πόσοι απόφοιτοι χρειάζονται;» και ανάλογα με τις ανάγκες που υπάρχουν σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα θα περιοριστεί ο αριθμός των πτυχιούχων με συγχωνεύσεις ή καταργήσεις τμημάτων. Οι πρυτάνεις επέμειναν στις διαρροές περί λουκέτου στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, ζητώντας να υπάρξουν κριτήρια με εθνικό χρώμα στην προκειμένη περίπτωση. Συγκεκριμένα, ζήτησαν σε αυτή τη συγκυρία όχι μόνο να μην ανασταλεί η λειτουργία του, αλλά να μην αποδυναμωθεί ούτε στο ελάχιστο ο ρόλος του. Πάντως και οι δύο πλευρές παραδέχτηκαν ότι η Τριτοβάθμια Εκπαίδευση χρήζει εξορθολογισμού, με τον κ. Αρβανιτόπουλο να σημειώνει ότι είναι απαραίτητη η αναδιάρθρωση «γιατί η διάρθρωση έγινε με πελατειακά κριτήρια».
Εύη Πανταζοπούλου
Οι διοικήσεις των ιδρυμάτων ζήτησαν να υπάρξει κατηγοριοποίηση των ΑΕΙ ως προς τα κριτήρια, ανάλογα με τα γνωστικά αντικείμενα που διδάσκονται σε αυτά, ενώ έθεσαν ως βασική προϋπόθεση για να προχωρήσει το σχέδιο «ΑΘΗΝΑ» τη μείωση του αριθμού των εισακτέων από φέτος. Οπως επισήμαναν, μετά τις συγχωνεύσεις και καταργήσεις όσα τμήματα απομείνουν δεν θα μπορέσουν να αντέξουν, οικονομικά και κτιριακά, περισσότερους φοιτητές. Το αίτημά τους φαίνεται να αποδέχτηκε σε πρώτη φάση ο υπουργός και, παράλληλα, δεσμεύτηκε να συζητήσει με κάθε ίδρυμα ξεχωριστά για να αντιμετωπιστούν τυχόν ιδιαιτερότητες.
Ειδικότερα, ο κ. Αρβανιτόπουλος πρότεινε οι συγχωνεύσεις και οι καταργήσεις τμημάτων να γίνουν με κριτήρια όπως ο ρόλος τους στην ανάπτυξη της τοπικής κοινωνίας, η αναλογία φοιτητών και καθηγητών, η επαγγελματική αποκατάσταση και το κτιριακό. Εθεσε, όμως, και κριτήρια που δεν θα καθορίζουν από μόνα τους αν ένα τμήμα θα κλείσει ή θα συνενωθεί, αλλά θα λειτουργούν «υπέρ ή κατά». Για παράδειγμα, το κατά πόσο ένα τμήμα ή ένα πανεπιστήμιο διαθέτει καλές υποδομές (βιβλιοθήκες, εστίες) και αν στεγάζεται σε ιδιόκτητο ή μισθωμένο κτίριο θα συνυπολογίζεται για το μέλλον του.
Ο υπουργός Παιδείας έβαλε στο τραπέζι του διαλόγου και ακόμα ένα κριτήριο, αυτό της απορρόφησης των πτυχιούχων στην αγορά εργασίας. Για όλα τα γνωστικά αντικείμενα, ειδικά αυτά που απαντώνται και σε ΑΕΙ και σε ΤΕΙ, θα τεθεί το ερώτημα «πόσοι απόφοιτοι χρειάζονται;» και ανάλογα με τις ανάγκες που υπάρχουν σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα θα περιοριστεί ο αριθμός των πτυχιούχων με συγχωνεύσεις ή καταργήσεις τμημάτων. Οι πρυτάνεις επέμειναν στις διαρροές περί λουκέτου στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, ζητώντας να υπάρξουν κριτήρια με εθνικό χρώμα στην προκειμένη περίπτωση. Συγκεκριμένα, ζήτησαν σε αυτή τη συγκυρία όχι μόνο να μην ανασταλεί η λειτουργία του, αλλά να μην αποδυναμωθεί ούτε στο ελάχιστο ο ρόλος του. Πάντως και οι δύο πλευρές παραδέχτηκαν ότι η Τριτοβάθμια Εκπαίδευση χρήζει εξορθολογισμού, με τον κ. Αρβανιτόπουλο να σημειώνει ότι είναι απαραίτητη η αναδιάρθρωση «γιατί η διάρθρωση έγινε με πελατειακά κριτήρια».
Εύη Πανταζοπούλου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.